Barn som ung

borde man få skaffa barn som ung?


borde man få skaffa barn när man är ung? Vad anser ni om det? Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om det men det kommer en massa följdfrågor inom den kategorin, jag har diskuterat detta med några stycken och vi alla har kommit fram till ungefär samma saker.
Om jag skulle bli gravid utan att det var meningen, så finns det ganska mycket att ta ställning till, kan jag kräva att den femtonåriga pappan ska ta sitt ansvar om jag väljer att föda barnet? Det tycker inte jag. Om pappan inte vill vara med barnet så anser jag att han har all rätt i världen att vägra. Hela hans barndom skulle ju försvinna, han skulle tvingas att växa upp tio gånger snabbare, jag anser att man inte kan tvinga en sådan ung pappa att ta ansvar för barnet, för dom har ju faktiskt också något att säga till om. Det är mammans val om hon vill föda barnet eller inte, men jag anser att killen ifråga iallafall ska kunna säga nej till att bli inblandad i barnets liv. Sen senare i livet när han har mognat om barnet vill, och han har mognat, träffa sin pappa och få en kontakt med varandra så är det helt okej.
Sen måste man ju ta ställning till fler saker; Är jag mogen nog för att ha barn? Kan jag ge barnet ett bra liv? är jag gammal nog för att ta hand om ett barn? Kan jag ens ta hand om mig själv? Är jag självständig nog eller måste jag vara beroende av andra för att klara det här? Kan jag ge barnet en trygg uppväxt? Finns pappan med i bilden? Ska jag göra abort eller inte? är jag redo för att bli mamma? Mina studier då? Hur ska allt funka?
finns ju så himla mycket att ta ställning till och så mycket som man ska kunna/hinna uppnå innan barnet föds, för när barnet är fött så är det faktiskt inte en själv som kommer i första hand längre, vad anser ni om barn i tidig ålder?


Kommentarer
Postat av: Anonym

Är man mogen att ha sex får man stå sitt kast och ta konsekvenserna; abort eller behålla barnet. De gäller bägge inblandade men här har ju kvinnan alltid veto då det är hennes kropp det gäller. Inte svårare än så.
Barnmorska Åsa

2015-02-03 @ 17:28:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0